Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Læs om e-bogen Ella Bellas eventyr – Vadehavet & Ribe (MV-Intro-10)

MV-Intro-10

Opgaven

Læs e-bogen Ella Bellas eventyr – Vadehavet & Ribe af Sara Helena Kangas. Det er en guidebog, som primært henvender sig til familier med børn i 5–12 års alderen. Bogen handler om Nationalpark Vadehavet og de oplevelser der findes i og omkring Vadehavet. Ella Bella Forside.

Bogen er del af en serie, som har til formål at give børnefamilier mulighed for kulturelle oplevelser og oplevelser i naturen – samtidig med at børnene i højere grad bliver inkluderet på familiens rejser.

Bogen, eller dele af den, vil kunne bruges til de ældste børn i børnehaven og de yngste på skolen, når de arbejder med Mit Vadehav.

I Ella Bellas eventyr bliver børnene, ved hjælp af et illustrativt layout og et let forståeligt sprog, som både egner sig til oplæsning og selv-læsning, guidet igennem interessante og børnevenlige seværdigheder i Vadehavsområdet og Ribe. 

Sådan gør du

  • Læs de dele af bogen, som i finder relevant for jeres arbejde med Mit Vadehav.
  • Tal med børnene om teksten, billeder og inddrag deres forforståelse.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

Så længe din målgruppe kan koncentrere sig om at få læst op og samtale om en tekst.

Forberedelse

  • Skaf adgang til IPad eller pc og projektor
  • Hent bogen her
  • Vælg evt. hvilke dele af bogen I skal læse med børnene.

 

Aktivitet

  • Inde

Børnehave

  • Naturen og naturfænomener
  • Sprog

Opgavetema

  • Introopgaver

Mål børnehaveklasse

  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling

Skolefag

  • Dansk
  • Historie
  • Natur og teknologi

Dansk efter 2.kl. - Læsning - Sammenhænge.
Eleven kan gengive sin forestilling om tekstens situationer og sammenhænge.
Eleven har viden om visualiseringsformer. 

Natur/teknologi efter 2.kl. - Perspektivering - Perspektivering i naturfag.
Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område.
Eleven har viden om natur og teknologi i det nære.

Historie efter 4.kl. - Kildearbejde - Historiske spor.
Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet.