Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Vadehavet som verdensarv - Rollelæsning og To-kolonne-notat (MV-Liv-nu-145)

Opgaven

Der er findes en del foldere og tekster om Verdensarv Vadehavet. Lad eleverne læse disse tekster grundigt. Enten i grupper ved at bruge CL-strukturen 'Rollelæsning' eller ved at arbejde med at skrive notater om tekstens indhold i et 'To-kolonne-notat'.

Sådan gør du

Tal med eleverne om at anvende forskellige læseteknikker.

De skal kunne 

  • Danne sig et overblik over den faglige tekst.
  • Finde en bestemt oplysning i den faglige tekst.
  • Nærlæse en tekst med fokus på forståelse af indholdet.
  • Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og der nu skal arbejdes med den sidste læseteknik.

Rollelæsning

  • Inddel eleverne i 4 mandsgrupper.
  • Lad eleverne læse foldere om tekster om Verdensarv Vadehavet med brug af CL-strukturen 'Rollelæsning'.

Eleverne lægger rollelæsningsarket på bordet midt i gruppen

  • Oplæser – læser en stykke af teksten.
  • Referent – Genfortæller den læste tekst med egne ord.
  • Ord-forklarer - Finder de svære ord og udtryk og prøver at forklare dem. Gruppen må gerne hjælpe.
  • Multimodal-læser – forklare evt. tabeller, illustrationer mv.
  • Rollerne roterer med uret, og i næste runde starter sidemanden med at læse teksten osv.  

To-kolonne-notat

  • Sørg for, at alle elever har et to-kolonnenotat foran sig.
  • Læreren skal også have et to-kolonnenotat på tavlen
  • Læs et lille afsnit op af fagteksten i klassen.
  • Tal om forslag til, hvad overskriften kan være, og beslut så sammen, hvilken overskrift der passer bedst til teksten.
  • Skriv overskriften i notat.
  • Læs afsnittet op igen.
  • Eleverne forklarer til deres sidemand, hvad afsnittet handler om.
  • Tal sammen i klassen om, hvordan I har forklaret teksten med egne ord.
  • Beslut sammen i klassen, hvad der lyder bedst og skriv teksten op på tavlen og i elevernes to-kolonne-notat.
  • Fortsæt på samme måde… først på tavlen og derpå individuelt eller i par.
  • Lav en fælles opsamling, hvor I forholder jer til både teksternes indhold og arbejdsformen.

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

2 lektioner

Forberedelse

  • Læs teksterne og beslut, hvilke tekster eleverne skal læse
  • Beslut, hvilke tekster der skal læses med rollelæsning
  • Beslut, hvilke tekster skal læses, mens eleverne arbejder med To-kolonne-notat
  • Print arbejdsark
  • Afmærk evt. afsnit i tekster til rollelæsning

Kan suppleres med opgaver

Denne opgave kan med fordel kombinere med de andre ”Vadehavet som verdensarv”-opgaver. 

Det er en fordel at have arbejdet med opgaven ”Vadehavet som verdensarv – Hvad er arv” først.

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Udskoling

Skolefag

  • Biologi
  • Geografi

Biologi og Geografi efter 9. kl. – Kommunikation - Faglig læsning og skrivning
Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag.
Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og struktur og deres objektivitetskrav.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Havneskolen
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturvejledning Tønder Kommune