Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Vadehavet som verdensarv - Hvor er der ellers verdensarv (MV-Liv-nu-146)

2015-MV-Liv-nu-146

Opgaven

Ud over Vadehavet er godt 1000 andre steder i verden udpeget som verdensarv. Det er ca. 779 steder som kulturarv, ca. 179 som naturarv og ca. 31 som mix. Lad eleverne undersøge, hvad der er for steder, der udpeget i henholdsvis Danmark/rigsfælleskabet og i resten af verden. Lav et kort i klassen med de steder, der er arbejdet med. Lad eleverne præsentere for hinanden og hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse. Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi.

Sådan gør du

Tal med eleverne om, at anvende forskellige læseteknikker.

De skal kunne

  • Danne sig et overblik over den faglige tekst.
  • Finde en bestemt oplysning i den faglige tekst.
  • Nærlæse en tekst med fokus på forståelse af indholdet.
  • Tal med eleverne om læseformål, valg af læseteknik og at der nu skal arbejdes med de to første teknikker.
  • Inddel eleverne i grupper eller par.
  • Alle grupper skal arbejde med en af de 8 danske udpegninger (2015) og et antal andre fra hele verden.
  • Oplysningerne finder eleverne på nettet. Se link nedenfor og på arbejdsarket.
  • Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne.
  • Natur (grøn)– Kultur (gul) - Mix (grøn/gul) 

Listen af verdensarv i fare

  • Natur (rød cirkel) – Kultur (rød rombe) – Mix (grøn/rød cirkel)
  • Symbolerne henviser til whc.unesco.org/en/list/

Lad eleverne skaffe oplysninger. Dette noteres på arbejdsarket

  • Stedets navn.
  • Hvorfor er det udpeget?
  • Hvor ligger det?
  • Er det i fare? 
  • En illustration.
  • Klip noteboksen ud.  Sæt snore fra verdensarvsstederne til elevernes noter om stedet på et verdenskort.
  • Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi.
  • Lad grupperne præsentere det de er kommet frem til, når de sætter deres noter op.
  • Hav i opsamlingen særligt fokus på bæredygtighed og betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse.

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

2 lektioner

Forberedelse

  • Læs arbejdsarkene i gennem.
  • Inddel eleverne i grupper eller par.
  • Beslut evt. om grupperne skal vælge noget bestemt i kategorierne. Natur (grøn)– Kultur (gul) - Mix (grøn/gul) 
  • Orienter dig på whc.unesco.org/en/list/
  • Print notebokse og verdenskort.
  • Skaf sakse, snor og "lærertyggegummi". 
  • Alternativt, hvis man vil bruge mere tid på det, kan eleverne lave præsentationer af verdensarvstederne med værktøjer fra Skoletube fx. Prezi.

Kan suppleres med opgaver

Denne opgave kan med fordel kombineres med de andre ”Vadehavet som verdensarv”-opgaver. 

Det er en fordel at have arbejdet med opgaven ”Vadehavet som verdensarv – Hvad er arv” først.

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Udskoling

Skolefag

  • Biologi
  • Geografi

Biologi og Geografi efter 9. kl. – Kommunikation - Faglig læsning og skrivning
Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag.
Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og struktur og deres objektivitetskrav.

Geografi efter 9. kl. – Modellering – Naturgrundlag og levevilkår
Eleven kan med modeller vurdere betydningen for bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse.
Eleven har viden om begrebet bæredygtighed.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Havneskolen
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune