Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Lysestage af blåmuslinger (MV-Taselvbord-15)

MV - Taselvbord-15-2

Opgaven

Med limpistol kan man fremstille lysestager af blåmuslingeskaller samlet på tur ved Vadehavet.
Børnene fremstiller lysestager ved at klistre skallerne på en efter en med limpistol

Sådan gør du

Ude:
Saml blåmuslingeskaller

Hjemme:
Skyl skallerne så de ikke kommer til at lugte og lad dem tørre.

Sæt limpistolerne i stikket
Sæt skaller på en efter en sådan at fremkommer en stage, hvor der kan stå et fyrfadslys.
Lad børnene/eleverne kigge på arbejdsarket, så de kan se, hvordan den samles.

Tal med børnene om blåmuslinger evt. med støtte fra arbejdsarket om blåmuslinger

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

30-45 minutter

Forberedelse

Gå en tur ved Vadehavet og saml skaller
Skaf limpistoler og lim
Print arbejdsarket samt evt. faktaark

Kan suppleres med opgaver

Lær om hjertemusling og blåmusling

Mit Vadehavs malebog

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde

Børnehave

  • Kulturelle udtryksformer og værdier
  • Naturen og naturfænomener

Opgavetema

  • Det store ta selv bord

Mål børnehaveklasse

  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Naturfaglige fænomener

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Håndværk og design
  • Understøttende undervisning

Håndværk og design 3.-5.kl. - Håndværk forarbejdning - Teknikker
Eleven kan navngive og anvende grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer
Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer

Håndværk og design 3.-5.kl. - Håndværk forarbejdning - Arbejdsformer
Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner
Eleven har viden om arbejdsbeskrivelsers formål og struktur

 

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturvejledning Tønder Kommune