Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Får ved Vadehavet - Begrebsnet (MV-Taselvbord-164)

MV-Taselvbord-164 (1)

Opgaven

Lav i fællesskab en stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.

Sådan gør du

Skriv FÅR på tavlen eller find et billede af et får
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet

Spørg:

Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
Hvad bruger vi fåret til?
Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
Hvad spiser får?
Hvor bor fårene?

Træk streger imellem de begreber, der har mest med hinanden at gøre.

 

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

30-45 minutter

Forberedelse

Print evt. arbejdsark

Kan suppleres med opgaver

Kan suppleres med de andre opgaver om Får ved Vadehavet

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Det store ta selv bord
  • Menneskets liv ved Vadehavet før
  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin

Skolefag

  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 4.kl. – Modellering – Mennesket
Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning
Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning

Natur/teknologi efter 4.kl. – Perspektivering – Produktion
Eleven kan beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt og fra produkt til ressource
Eleven har viden om enkle produktionskæder

Besøgssteder

  • Myrthuegård

Beboer- og Aktivitetsgården Midtgård