Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Får ved Vadehavet - Grubletegning eller grublebilleder (MV-Taselvbord-165)

MV-Taselvbord-166

Opgaven

Eleverne får aktiveret deres forforståelse gennem grublespørgsmål, som den lille pige på tegningen stiller. Det bliver gennem samtale tydeligt, hvad elevgruppen ved på forhånd og nye spørgsmål kan opstå til det videre arbejde.
Vis eleverne grublebillederne evt. på projektor eller print billederne. Tal om billederne ud fra den tekst, som er vedlagt opgaven.
Brug opgaven, som introduktion til arbejdet med andre opgaver om ’Får ved Vadehavet’. 

Sådan gør du

Tal med eleverne ud fra gruble tegningen/billeder og afklar, hvad de ved inden forløbet om ”Får ved Vadehavet” starter.
Suppler med viden fra artiklerne

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

10-15 minutter

Forberedelse

Print arbejdsark

Kan suppleres med opgaver

De andre opgaver om Får ved Vadehavet

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Det store ta selv bord
  • Menneskets liv ved Vadehavet før

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin

Skolefag

  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 4.kl. – Undersøgelse – Undersøgelser i naturfag
Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser
Eleven har viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsninger

Natur/teknologi efter 4.kl. – Perspektivering – Produktion
Eleven kan beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt og fra produkt til ressource
Eleven har viden om enkle produktionskæder

Besøgssteder

  • Myrthuegård

Beboer- og Aktivitetsgården Midtgård