Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Fisk på spil - Rødspætte og ulk (MV-Taselvbord-176)

Opgaven

Eleverne lærer om Vadehavet med fokus på rødspættens og ulkens tilpasninger. Dette gøres i et brætspil med spørgsmål som produceres af eleverne ved hjælp af oplysninger evt. fra faktaarkene. I denne opgave skal eleverne producere spørgsmål til et brætspil om ulken og rødspætten.

Sådan gør du

Klassesamtale
Start med en fælles klassesamtale ud fra billederne af ulken og rødspætten. Baggrundsviden til dette kan læreren læse i faktaarkene til dette forløb, samt nedenstående skema, hvor nogle af de vigtige forskelle er ridset op. Eleverne byder ind med, hvilke forskelle og ligheder de umiddelbart kan se på de to fisk, og hvad dette har af betydning for deres levevis. (Se det medfølgende stikordsark.)

Evt. ubesvarede spørgsmål fra samtalen danner grobund for undersøgelse i det næste.

Læsning af faktaark
Eleverne skal i grupper af fire læse faktaarkene om rødspætten og ulken for at få mere viden om de to fisk og deres tilpasninger. Evt. ved rollelæsning (se arbejdsark herom):

·         Elev 1 = oplæser
·         Elev 2 = referent
·         Elev 3 = ordforklarer
·         Elev 4 = multimodallæser 

Lave spørgsmål og søge mere information
Klassen deles i fire grupper med én elev fra alle læsegrupper i hver. Eleverne skal i disse grupper producere spørgsmål om rødspætten og ulkens tilpasninger til Vadehavet ud fra det, de ved indtil nu fra faktaark og klassesamtale, samt evt. videre informationssøgning. Der laves mindst et spørgsmål pr. elev i gruppen. Hver gruppe arbejder med ét af de fire emner fra klassesamtalen:

·         Fiskenes udseende
·         Beskyttelse mod fjender
·         Fødesøgning
·         Ynglebiologi

Her er der mulighed for at differentiere, da emnerne stiger i sværhedsgrad.
Mind eleverne om, at der ikke må være spørgsmål, hvor svaret er tal eller ja/nej. Hellere spørgsmål, der kræver en forklaring og starter med hv-ord. 

Mens læreren kopierer gruppernes spørgsmål, kan eleverne udfylde spillepladen med tegninger af de dyr og planter, som de har læst om, samt læse spilleregler for hinanden.

Spille brætspillet
Eleverne spiller nu brætspillet i de firemandsgrupper, som de læste faktaarkene med. Dermed vil der være ”eksperter” på alle spørgsmål i alle grupper.

Spilleregler til læreren
Eleverne skal forestille sig, at de er dykkere, der skal udforske livet i havet. Eleverne skal prøve at svare rigtigt på spørgsmålene ved at samarbejde, så de skal spille sammen to og to mod et andet par.

Det yngste hold starter med at slå med terningen. Lander man på et..
…lyseblåt felt à sker der ingenting
…rødt felt à skal man trække et chancekort, og gøre som der står
…mørkeblåt felt à skal modstanderen trække et spørgsmålskort og læse højt.

Hvis man svarer rigtigt må man slå igen. Et hold må dog kun få to slag pr. tur, derefter går turen videre. Hvis man svarer forkert, bliver man stående, og når det rigtige svar er læst højt, går turen videre.
Spillet er færdigt, når første hold er i mål.

 

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

90-180 minutter

Forberedelse

Print:
(Antal print er udregnet efter en klasse med 7*4-mandsgrupper)

7 Spilleplader (gerne A3)
8 Spilleregler (med mindre læreren forklarer reglerne for klassen)
7 ark chancekort (klippes evt. ud af elever)
7 ark skabeloner til spørgsmålskort (klippes evt. ud af elever)
14 Faktaark Rødspætte
14 Faktaark Ulk

Skaf:
Farver/tuscher
6 terninger

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Det store ta selv bord

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin

Skolefag

  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 4. kl - Undersøgelse - Naturen lokalt og globalt
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen
Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser

Natur/teknologi efter 6. kl - Modellering - Natur og miljø
Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen
Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Vadehavscentret
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturvejledning Tønder Kommune