Husenes indretning (MV-Liv-før-112)

Opgaven

Med udgangspunkt i elevernes egen bolig, skal de arbejde med indretning og dennes betydning for livet i huset igennem tiden i Vadehavsområdet.

Der skal måles, tegnes, dramatiseres, læses og skrives.

Der lægges op til at eleverne reflekterer over sammenhængen mellem deres liv i dag og deres boligsituation i forhold til livet på andre tider.

Eleverne skal få en forståelse for forskellige behov og muligheder igennem tiden og hvordan det har betydning for indretningen og livet i boligen.

Sådan gør du

Det er en fordel at have arbejdet med opgaven:

”Husenes placering i landskabet” og  ”Hvad byggede de huse af?”

Forforståelse/brainstorm

  • Bed eleverne om, for sig selv i stilhed, at notere, hvilke rum der er i deres egen bolig
  • Lad herefter eleverne sige det højt og skriv det så alle kan se det på tavlen, en planche el. lign

Hjemmeopgave

  • Gennemgå målestoksforhold og hvad en grundplanstegning er
  • Forklar eleverne at de hjemme skal lave en grundplanstegning over egen bolig i fx 1:100 på ternet papir eller i et digitalt matematik tegneprogram
  • Sørg for at alle har adgang til målebånd eller tommestokke

Arbejde med grundplantegninger

  • Lad eleverne fortælle og vise klassen om deres tegning
  • Man kan inddrage en at eleverne også skal finde grundplaner af huse på internettet og beskrive funktionerne i deres rum

Rummenes funktion

  • Lad eleverne i grupper beskrive funktioner i de forskellige rum
  • Lad eleverne i grupper lave små situationsbilleder fra hvert rum
  • Tag foto eller optag video

Tilbage i tiden

  • Lad elevernes læse arbejdsarket om husenes indretning
  • Du kan vælge om eleverne skal arbejde med alle tre perioder eller om de i grupper skal tage en tidsperiode hver og efterfølgende fremlægge for hinanden
  • Eleverne skal nu, efter at have læst fagteksten, skrive en lille historie som foregår inde i en bolig fra en (eller fra alle) tidsperioderne. De må gerne tegne til

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

6-8 lektioner

Forberedelse

  • Skaf måleredskaber og kvadreret papir
  • Skaf evt. adgang til computer og nettet
  • Skaf evt. adgang til digitalt kamera
  • Print arbejdsarket om Husenes indretning

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet før

Mål 1.-10. klasse

Matematik efter 6. kl. - Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål - Geometrisk tegning
Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser.
Eleven har viden om geometriske tegneformer, der kan gengive træk fra omverdenen, herunder tegneformer i digitale værktøjer. 

Matematik efter 9.kl. - Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål - Måling
Eleven kan omskrive mellem måleenheder. 
Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet.

Historie efter 4.kl. - Kronologi og sammenhæng - Familie og fællesskaber
Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.
Eleven har viden om fællesskaber før og nu.

Historie efter 9.kl. - Historiebrug - Konstruktion og historiske fortællinger
Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.

Dansk efter 4.kl. - Fremstilling - Fremstilling
Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende.
Eleven har viden om ordforråd og sproglige valgmuligheder.

Dansk efter 9.kl. - Læsning - Tekstforståelse
Eleven kan sammenfatte informationer fra flere tekster.
Eleven har viden om metoder til sammenstilling af  informationer fra flere tekster.

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Dansk
  • Historie
  • Matematik

Besøgssteder

  • Esbjerg Museum
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Museet Ribes Vikinger
  • Ribe VikingeCenter
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Højer Mølle
  • Kulturhistorie Tønder