Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Huse ved Vadehavet - Undersøg (MV-Liv-før-140)

Opgaven

Undersøg byggematerialer hjemme hos dig selv og sammenlign det med byggeri omkring år 1634 og vikingetiden.

Sådan gør du

Forklar opgaven ”Undersøg byggematerialer hjemme hos dig selv” og lad eleverne løse opgaven hjemme.

Snak med udgangspunkt i elevernes undersøgelser hjemme.

Spørg om der var nogen, der fandt noget, der ikke var bygget af ting fra naturen? Spørg om der var nogen, der fandt ting, hvor der var brugt komøg? Strå?

Dette danner udgangspunkt for en forståelse for forskellen på byggematerialer før og nu. Det er tid til at kigge på, hvad huse blev bygget af for 400 år siden og for 1000 år siden i Vadehavsområdet – og hvad de kunne holde til. 

Vis billedet ’Vikingetid’ på smartboard eller print det ud.

Lav opgaven ”Undersøg byggematerialer i vikingetiden”, hvor børnene sætter streg til rigtig svar under en fælles snak om billederne: 

Hvad er husene lavet af? Vægge, døre, vinduer, skorsten ect.

Hvad kan de holde til? Stormvejr, kulde, ild, stormflod ect.

Snak om, hvad husene kan holde til?

Gentag med ”Undersøg byggematerialer i tiden omkring 1634”

Tænk over om de kunne holde til stormfloden i 1634? 

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

3-4 timer

Forberedelse

Eleverne skal have undersøgt deres hus hjemme

Print

Arbejdsark

Kan suppleres med opgaver

Passer godt sammen med de andre opgaver om: Huse ved Vadehavet

Aktivitet

  • Inde

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet før

Mål børnehaveklasse

  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Naturfaglige fænomener - Dyr og planter
Eleven kan genkende dyr og planter i nærområdet
Eleven har viden om dyr og planter i grupper

Sprog - Fortælling
Eleven kan gengive indhold af tekster
Eleven har viden om fortællestruktur i fakta og fiktion

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Historie
  • Natur og teknologi

Historie efter 4. kl. - Kildearbejde - Historiske spor.
Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet.

Natur/teknologi efter 2. kl. - Kommunikation - Ordkendskab.
Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber.
Eleven har viden om  fagord og begreber.

Natur/teknologi efter 4. klasse. - Undersøge - Teknologi og ressourcer.
Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen.
Eleven har viden om materialer og stoffer i produkter.

Besøgssteder

  • Museet for Varde By og Omegn
  • Esbjerg Museum
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Museet Ribes Vikinger
  • Ribe VikingeCenter
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Højer Mølle
  • Kulturhistorie Tønder