Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Vadehavet kan spises - Strandvejbred (MV-Liv-nu-150)

Opgaven

Strandvejbred er en flerårig spiselig plante. Om vinteren visner plantens blade og stængel, mens jordstænglen overvintrer. I jordstænglen er der næring til nye blade og blomster.

Planten blomstrer i juni-september.  

Hvis du bliver sulten, når du er ved Vadehavet, så spis et par blade af strandvejbred.

Tag på tur, pluk strandvejbred og lav terrin eller salat.

Sådan gør du

  • Forbered eleverne, så de har viden om strandvejbred og planter ved Vadehavet.
  • Tag på tur til Vadehavet.
  • Pluk en pose eller en kurv fuld strandvejbred. I må plukke til eget forbrug.
  • Lav Strandvejbred - terrin.
  • Til salat bruges mindre stykker frisk strandvejbred.

Årstid

Maj-juni. Hvis planten har ”trækker tråde”, når I plukker den, er den ikke velegnet længere. Men sagnet siger at man kan tælle trådene og se hvor mange børn man vil få…

Tidsforbrug

En tur til Vadehavet. 1½ time til produktion.

Forberedelse

  • Planlæg, hvor I vil tage hen ved Vadehavet.
  • Aftal evt. med naturvejlederen.
  • Medbring poser eller kurve.
  • Beslut om I vil lave salat eller tærte med strandvejbred.

Print
Faktaark om Strandvejbred
Sådan tilberedes Strandvejbred-terrin.

Skaf
Æg, mælk, salt og peber.

Kan suppleres med opgaver

Lær om Planter ved Vadehavet 

Hvilke planter vokser hvor?

Og de andre "Vadehavet kan spises-opgaver"

Nogle steder langs vadehavet er der fra gammel tid tradition for at lave retten Sor/sut af strandvejbred, som kan minde om stuvet spinat.

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Børnehave

  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål børnehaveklasse

  • Matematisk opmærksomhed
  • Naturfaglige fænomener

Naturfaglige fænomener - Dyr og planter
Eleven kan genkende dyr og planter i nærområdet
Eleven har viden om dyr og planter i grupper

Matematisk opmærksomhed – Antal
Eleven kan bestemme antal i hverdagssituationer
Eleven har viden om metoder til antalsbestemmelse

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Madkundskab
  • Natur og teknologi
  • Understøttende undervisning

Natur/teknologi efter 2.kl. - Undersøgelse - Organismer.
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
Eleven har viden om dyr, planter og svampe.

Natur/teknologi efter 4.kl. - Undersøgelse - Naturen lokalt og globalt.
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen.
Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Bæredygtighed og miljø.
Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Grundmetoder og madteknik.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Måltidskultur.
Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune