Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Find og tegn (MV-Taselvbord-51)

Opgaven

Mange både børn og voksne er ”tingfindere”. Tag på tur ved vaden og udnyt denne evne. Saml ”opskyl”; muslingeskaller, døde krabber, skrald osv. og tage det med hjem som model for iaggtagelsestegning.  

Hvis ikke I kan komme til Vadehavet, kan det være læreren medbringer ”opskyllet”. 

Sådan gør du

Ved vaden

  • Saml alle former for ”opskyl”

På skolen

  • Lad eleverne vælge et motiv og begynde med på papiret at lave en let blyantskitse, som farvelægges eller lad dem arbejde alene med blyant
  • Lad eleverne skrive på billedet, hvad det forestiller, hvor det er fundet, hvem der har lavet det og hvornår
  • Når billederne er færdige, indrammes de
  • En gennemgang af alle billeder og giv positiv kritik
  • Udstil billederne på skolen og hold fernisering 

 

Den lette version

Find det motiv i malebogen der svarer til børnenes fundne opskyl, og lad børnene farvelægge tegningen ud fra betragtninger af opskyllet.

 

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

Minimum 4 lektioner.

Forberedelse

Skaf

  • Papirassorterede blyanterfarvekridt eller farveblyanter
  • Karton til indramning
  • Evt. bøger som”Strandens dyr og planter”, Tommy Dybbro, Danmarks naturfredningsforening og Politikens forlag.
  • Find et passende sted til udstilling

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Børnehave

  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Natur, udeliv og science
  • Kommunikation og sprog

Opgavetema

  • Det store ta selv bord

Mål børnehaveklasse

  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Krop og bevægelse
  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Billedkunst
  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 4.kl. Modellering - Modellering i naturfag
Eleven kan anvende enkle modeller til at vise helheder og detaljer.
Eleven har viden om modellers detaljeringsniveau.

Billedkunst efter 5.kl. Billedkommunikation - Udstilling og formidling
Eleven kan formidle viden med billeder.
Eleven har viden om layout og billeders kommunikative funktion indenfor andre fagområder.

Billedkunst efter 5.kl. Billedfremstilling - Tegning og grafik
Eleven kan tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelser.
Eleven har viden om iagttagelses- og tegnemetoder.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune