Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Tidevandsleg (MV-Tidevand-70)

Opgaven

Tidevandet er svært at forstå. Leg tidevand: Én elev er Solen, én er Månen og mindst fire elever er Jorden. Armene bruges til at vise høj- og lavvande.

Sådan gør du

Tal om tidevand, læs faktaark, se på tidevandsillustrationer og læs evt. uddrag om tidevand fra Troldepus i marsken.

Leg legen, skift roller og prøv igen…

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

30 minutter.

Forberedelse

  • Print arbejdsark eller kopier links og send det til eleverne.
  • Læs beskrivelsen af legen godt igennem, inden du har eleverne med. Se arbejdsark.

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Opgavetema

  • Tidevand og landskab

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Natur og teknologi

Natur/teknologi efter 2.kl. - Modellering - Modellering i naturfag
Eleven kan skelne mellem virkelighed og model. 
Eleven har viden om naturtro modeltyper. 

Natur/teknologi efter 4.kl. - Modellering - Jorden og solsystemet
Eleven kan med modeller fortælle om hovedtræk af Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser herunder med animationer.
Eleven har viden om Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser.

Natur/teknologi efter 4.kl. - Modellering - Vand, luft og vejr
Eleven kan sammenholde egne vejrobservationer med en enkel vejrudsigt, herunder digitale
vejrkort.
Eleven har viden om en vejrudsigts formål og struktur.

Geografi efter 9.kl. - Undersøgelse - Jorden og dens klima
Eleven kan analysere naturlige globale kredsløbs betydning for erhvervsforhold og levevilkår. 
Eleven har viden om sammenhænge mellem vejrsystemer, havstrømme og klimainddelinger.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune

Vadehavet

Baggrundsviden

issuu.com/vadehavet