Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Troldepus i marsken (MV-Tidevand-78)

Opgaven

Troldepus er sammen med bedstefar Fjeldgubbe på tur i marsken ved Vadehavet, hvor de går på opdagelse og lærer om naturen og menneskenes liv. 

Bogen kan bruges til højtlæsning eller egen læsning på mellemtrinnet. 

Tal om bogen indhold. Det er en lidt ældre bog, og det bærer sproget præg af. I børnehaver vil det nok kun være de ældste børn, der vil kunne få noget ud af den.

Lad børnene individuelt eller i grupper lave billeder til Vadehavs-emner fra bogen. 

Sådan gør du

Læs bogen højt og tal om indholdet.

I grupper eller individuelt laves billeder til Vadehavs-emner fra bogen fx

Lærkesang i marsken.
Drenge med springstav.
Mødet med brushanen.
Besøget i pumpestationen.
Marskgården på varften med hunden Maxi.
Uglen fortæller om stormen.
Søen med tagrør til ”istag”/stråtag.
Mødet med en rørdrum.
Sejltur til Vadehavet.
Læreren fortæller om højvande og lavvande.
Mødet med den gamle vædder. 
Udstil billederne i børnehaven eller på skolen og hold en fernisering, hvor børnene fortæller om, hvad de har illustreret. 

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

Udover selve læsningen, minimum 2 timer.

Forberedelse

Skaf bogen fra biblioteket.
Læs bogen, så du kender indholdet.
Fordel overskifterne til billedarbejdet.
Skaf papir og male-/tegnegrej.
Find et passende sted til udstilling.

Aktivitet

  • Inde

Børnehave

  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Natur, udeliv og science
  • Kommunikation og sprog

Opgavetema

  • Tidevand og landskab

Mål børnehaveklasse

  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Billedkunst
  • Dansk
  • Engelsk
  • Tysk

Billedkunst efter 2.kl. - Billedfremstilling - Tegning og grafik.
Eleven kan tegne ud fra ideer og oplevelser.
Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder.

Dansk efter 2.kl. - Fortolkning - Oplevelse og indlevelse.
Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling.
Eleven har viden om enkel poetisk sprogbrug og billeder.

Billedkunst efter 5.kl. - Billedkommunikation - Udstilling og formidling.
Eleven kan formidle viden med billeder.
Eleven har viden om layout og billeders kommunikative funktion indenfor andre fagområder.

Dansk efter 4.kl. - Fortolkning - Perspektivering.
Eleven kan sætte teksters tema ind i et tidsperspektiv.
Eleven har viden om måder til at sætte tekster i et tidsperspektiv på.

Besøgssteder

  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturvejledning Tønder Kommune

Vadehavet