Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Vadehavet kan spises - Kveller (MV-Liv-nu-151)

Opgaven

Kveller er en etårig plante. Den vokser udelukkende på saltbund på de høje dele af vaden, oftest på overgangen mellem vade og marsk. Kveller finder også plads til at gro i de saltpåvirkede åbne vandflader på marsken. Kveller er tilpasset at vokse på saltholdig bund og tåler en høj saltkoncentration i jorden.  For at planten kan optage vand gennem rødderne, må planten også optage salt sammen med vandet. Kveller kan spises og smager af salt. Planten kan spises som salat, som tilbehør til en æggemad eller man kan lave salt eller tærte af den. Der må plukkes til eget forbrug. 

Man skal bruge kveller, mens den er frisk grøn, og ikke når den antager en rødlig farve sidst på sommeren. 

Tag på tur til Vadehavet og pluk kveller og lav kvellersalt eller -tærte.

Sådan gør du

  • Forbered eleverne, så de har viden om kveller og planter ved Vadehavet, f.eks. ved at se Naturnørds lille film om kveller
  • Tag på tur til Vadehavet.
  • Pluk en pose eller en kurv fuld kveller. Man skal bruge kveller, mens den er frisk grøn, og ikke når den antager en rødlig farve sidst på sommeren.
  • I må plukke til eget forbrug.
  • Brug evt. kveller i mindre stykker på salat eller som pynt på en æggemad.
  • Lav kvellersalt eller kvellertærte.  

Årstid

Forår og tidlig sommer.

Tidsforbrug

En tur til Vadehavet ved lavvande. Kvellersalt: Tørretid for kvelleren. ½ time til produktion. Kvellertærte:1½ time.

Forberedelse

  • Planlæg, hvor I vil tage hen ved Vadehavet.
  • Aftal evt. med naturvejlederen.
  • Medbring poser eller kurve.
  • Beslut om I vil lave salat, æggemad med kveller, kvellersalt eller kvellertærte.

Print

  • Faktaark om kveller.
  • Sådan tilberedes kvellersalt eller Sådan tilberedes kvellertærte.
  • Evt. Faktaark om tidevand.

Kan suppleres med opgaver

Kan suppleres med opgaverne

Lær om Planter ved Vadehavet

Hvilke planter vokser hvor

De andre "Vadehavet kan spises-opgaver"

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Børnehave

  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science

Opgavetema

  • Menneskets liv ved Vadehavet nu og frem

Mål børnehaveklasse

  • Matematisk opmærksomhed
  • Naturfaglige fænomener

Naturfaglige fænomener - Dyr og planter
Eleven kan genkende dyr og planter i nærområdet
Eleven har viden om dyr og planter i grupper

Matematisk opmærksomhed – Antal
Eleven kan bestemme antal i hverdagssituationer
Eleven har viden om metoder til antalsbestemmelse

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Madkundskab
  • Natur og teknologi
  • Understøttende undervisning

Natur/teknologi efter 2.kl. - Undersøgelse - Organismer.
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
Eleven har viden om dyr, planter og svampe.

Natur/teknologi efter 4.kl. - Undersøgelse - Naturen lokalt og globalt.
Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen.
Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Bæredygtighed og miljø.
Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen.
Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Grundmetoder og madteknik.
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker.
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.

Madkundskab efter 4.-7.kl. - Måltidskultur.
Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer.
Eleven har viden om mad- og måltidskulturer.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune