Lær om sandorm og frynseorm (MV-Taselvbord-30)

Opgaven

Har du været på vaden, kender du sikkert også sandormens små tuer. I arbejdet med denne opgave vil børnene få kendskab til sandormen og frynseormen. Sandorm og frynseorm er meget almindelig på sandbund i Danmark, og specielt i Vadehavet er der mange og de er lette at finde.
Der er opgaver til både hjemme i børnehaven/på skolen og ude på vaden.
Her findes faktaark, malebogsside og fortællebog lige til at printe ud.

Sådan gør du

Hjemme

  • Læs fortællebogen "Frynseormen Frønse og Sandormen Pølle" højt for børnene i børnehaven
  • Lad eleverne i skolen selv læse bogen
  • Tal om tekst og billeder
  • Suppler med viden fra faktaarkene
  • Se på billederne på bestemmelsesarkene
  • Se gerne Naturnørds lille film om sandorm

Ude

  • Tag ud på vaden, når det er lavvande
  • Grav efter sandorm og frynseorm
  • Se og mærk på ormene (OBS: Frynseormen kan godt finde på at bide)
  • Lav "Sandormevæddeløb": Læg ormene på række og se, hvilken der først graver sig ned igen
  • Bliv evt. inspireret af opgaven "Grav frynseorm og sandorm"

Hjemme

  • Læs fortællebogen "Frynseormen Frønse og Sandormen Pølle" højt for børnene igen
  • Tal om tekst og billeder og lad børnene supplere med deres viden
  • Farvelæg ormene på malebogssiden

Årstid

Hele året, bedst fra april til oktober

Tidsforbrug

En time hjemme til oplæsning og samtale To-tre timer ved vaden En time hjemme til oplæsning, samtale og farvelægning

Forberedelse

  • Print fortællebogen (Vælg evt. indstillingen "Booklet", så bliver det til et lille hæfte)
  • Print faktaarkene og malebogssiden
  • Skaf farver
  • Print bestemmelsearkene
  • Laminer evt. arkene
  • Beslut, hvor I vil tage hen. (Sandormen lever på steder i Vadehavet, hvor der er sandvade. Man kan genkende deres tuer)
  • Tjek tidevandet - Ta’ på tur, når det er lavvande
  • Print arbejdsark fra opgaven "Grav sandorm og frynseorm"
  • Skaf greb, bakker og lupper
  • Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder, så har de grejet

Kan suppleres med opgaver

Denne opgave kan suppleres med opgaverne

Hvem æder hvem

Fødekæder i Vadehavet

..og de andre "Lær om.."-opgaver.

Aktivitet

  • Inde
  • Ude

Børnehave

  • Natur, udeliv og science
  • Kommunikation og sprog

Opgavetema

  • Det store ta selv bord

Mål børnehaveklasse

  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen.

  • Dyr og planter


Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.

  • Fortælling

Mål 1.-10. klasse

Natur/teknologi

Efter 2. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Faglig læsning og skrivning


Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.

  • Naturen lokalt og globalt

Skole

  • Indskoling
  • Mellemtrin

Skolefag

  • Natur og teknologi

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Naturstyrelsen Blåvandshuk
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturstyrelsen Vadehavet
  • Naturvejledning Tønder Kommune