Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Lav billeder med planter (MV-Tidevand-94)

Opgaven

Lav ”klisterbilleder”, hvor I samler planter og sætter dem fast på papstykker med dobbeltklæbende tape og lav gnidetryk af planterne I finder, når I er på tur ved Vadehavet.

Sådan gør du

Børnene går på plantejagt. De kan bruge en kastering.

Klisterbilleder

  • Materialet til denne aktivitet fylder ikke meget i turrygsækken.
  • Hjemmefra har I klargjort papstykker med dobbeltklæbende tape.
  • Børnene kaster ringen og ved hver kast udvælger de et blad eller en blomst.
  • Børnehavebørn løber tilbage med til pædagogen, der sidder med papstykker med dobbelt. Skoleelever bærer selv papstykket.
  • Når det beskyttende lag over tapen er fjernet, kan børnene dekorere papstykket med plantedelene.
  • Billedet overdrysses evt. med sand til sidst for at lukke af til det sidste klister.

Gnidetryk

  • I medbringer papir, farvekridt og tegnebræt. 
  • Børnene laver gnidetryk ved lægge at lægge bladet under papiret og gnid hen over papiret med farvekridt. Det er lettest, hvis man bruger den brede side af farvekridtet, så fremstår bladets forme, bladkanten og bladribberne på papiret.
  • Hæng billederne op hjemme i børnehaven eller på skolen.

Årstid

Sidst på foråret, sommer og efterår.

Tidsforbrug

1-2 timer ude (+ tid inden I tager ud til at flette en kastering og klargøre papstykkerne).

Forberedelse

  • Skaf papkasser, dobbeltklæbende tape (også kaldt tæppetape), sakse og/eller knive.
  • Skær stykkerpap af kasserede papkasser - størrelse ca. 10 x 15 cm.
  • Sæt dobbeltklæbende tape på pap stykkerne, og lad det beskyttende lag blive på tapen.
  • Skaf papir, farvekridt og tegnebræt.
  • Lav evt. kastering.
  • Print evt. fortælleark og planteartsbestemmelsesark.

Kan suppleres med opgaver

Lær om planter ved Vadehavet.
Gå på opdagelse efter planter ved Vadehavet med kastering.
Væv med Vadehavet - for de mindste.
Hvem æder hvem - Fødekæder i Vadehavet.
Byg en vadehavshave. 

Aktivitet

  • Inde
  • Ude

Børnehave

  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskab
  • Natur, udeliv og science

Opgavetema

  • Tidevand og landskab

Mål børnehaveklasse

  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Naturfaglige fænomener

Kreative og musiske udtryksformer
Eleven kan eksperimentere med egne udtryk i billeder, musik og drama alene og i fællesskab
Eleven har viden om basale redskaber og teknikker inden for billeder, musik og drama

Naturfaglige fænomener - Naturnysgerrig
Eleven kan undersøge naturen ud fra egne iagttagelser, herunder med digitale værktøjer
Eleven har viden om måder at undersøge natur på

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Indskoling

Skolefag

  • Billedkunst
  • Natur og teknologi

Billedkunst efter 2.kl. - Billedfremstilling - Maleri og collage.
Eleven kan fremstille en collage med et tematisk udtryk. 
Eleven har  viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder.

Natur/teknologi efter 2.kl. - Undersøgelse - Organismer.
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.
Eleven har viden om dyr, planter og svampe.

Besøgssteder

  • NaturKulturVarde
  • Myrthuegård
  • Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Kratskellet
  • Vadehavscentret
  • Digehytten
  • Naturvejledning Fanø Kommune
  • Tønnisgård
  • Naturvejledning Tønder Kommune